اعتراض به رای کمیسیون ماده صد و بررسی مراحل رسیدگی

۰ Comments

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد

اعتراض به رای کمیسیون ماده صد و بررسی مراحل رسیدگی

برای ساخت و ساز و احداث بنا ضمن رعایت اصول مهندسی می بایست مجوزات لازم را دریافت کرد. شما ممکن است در حین ساختمان سازی با مشکلاتی روبه رو شوید، از جمله برخورد با کمیسیون ماده صد. آشنایی با قوانین شهرداری می تواند، شما را در هنگام اعتراض به رای کمیسیون ماده صد و باز کردن گره حقوقی پرونده ساختمانی یاری دهد.

کمیسیون ماده صد چيست؟ 

هر گونه عملیات ساخت و ساز نیاز به دریافت مجوز از شهرداري دارد. در ماده صد قانون شهرداری ها آمده است که مالكين املاكی که در محدوده  شهر يا حريم آن هستند، بايد قبل از هر اقدام عمراني، از شهرداري پروانه اخذ نمايند، در صورت تخلف از مفاد این ماده، شهرداری می تواند توسط مامورین خود از عمليات ساختماني اعم از آنكه ساختمان در زمين محصور يا غیر محصور واقع باشد جلوگيري نمايند، و پرونده شما برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده صد ارجاع شود. به دنبال آن شما می توانید با اعتراض به رای کمیسیون ماده صد برای رفع موانع ساخت و ساز اقدام کنید.

کمیسیون ماده صد تشکیل شده از نمایندگان وزارت کشور، نمایندگان دادگستری و شورای اسلامی و نماینده شهرداری، که با حضور سه عضو رسمی، رسمیت می یابد و با قرائت توضیحات نماینده شهرداری رسیدگی آغاز می شود.

    اعتراض به رای کمیسیون ماده صد 

بر طبق رویه که شکل گرفته، با دریافت شکایت شهرداری، ذینفع باید ظرف ده روز لایحه دفاعیه خود را تقدیم نماید. رای صادره از سوی کمیسیون ماده صد قابل اعتراض است. در مرحله اول ذینفع یا شهرداری می توانند ظرف ده روز با مراجعه به کمیسیون تجدید نظر، نسبت به رای صادره اعتراض کنند..

اما شما می توانید از راه های دیگری برای اعتراض به رای کمیسیون ماده صد وارد عمل شوید، به این ترتیب که بعد از گذشت مهلت ده روزه اعتراض در کمیسیون تجدید نظر، و قطعی شدن رای، اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری تقدیم کنید. قبل از هر گونه اقدام قانونی بهتر است مشاوره حقوقی دریافت نمایید، زیرا وکیل متخصص برای شما روشن می کند، که رسیدگی دیوان عدالت اداری تنها از نظر شکلی و رعایت قوانین است، و دخالتی در رای از نظر ماهوی ندارد.  وکیل آشنا به امور شهرداری با نوشتن لایحه مستدل و آوردن دلایلی همچون سلب شدن حق دفاع مالک، عدم نیاز به حکم تخریب و… دفاع مستند و محکمی را ارائه خواهد داد، و از اجرای حکم جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

سلام

برای ارتباط با مشاورین حقوقی آنلاین از طریق واتساپ روی نام آنها کلیک نمایید.

× مشاوره حقوقی آنلاین